Olimp High Endu :: AriniAudio
AriniAudio in English
Individual do Sonus Faber Amati Futura i Diablo 300

System Stereo Strojony Indywidualnie
Z Sonus Faber Amati Futura i The Gryphon Diablo

Jak poprawić system, który już gra dobrze? Taki system, który był budowany przez wiele lat. Jego urządzenia zostały starannie wyselekcjonowane, pieczołowicie ze sobą połączone i tworzą tzw. synergię.

Da się to zrobić.

Zostałem zaproszony na dokładne i analityczne odsłuchy w celu oceny brzmienia i zaproponowania ewentualnych kolejnych udoskonaleń.

System od razu mi się spodobał. Słychać było wyraźnie wyrobiony gust i holistyczne podejście do tematu. Dość fajny bas, przyjemna barwa, dość szczegółowa góra i ogólnie dobre zrównoważenie.

Sądzę, że o to właśnie chodzi. Przyjemnie jest pracować z osobą znającą dźwięk i muzykę z takim systemem. Ale jak go poprawić?

Bardzo dobry system od doskonałego odróżniają jedynie niuanse. I właśnie o te subtelności chodzi. Pozorne drobnostki, które potrafią zmienić odbiór całkowicie. Głupie 0,5dB wybranej częstotliwości może zmienić wszystko i wywrócić percepcję do góry nogami.

Po precyzyjnych i skrupulatnych odsłuchach system składa się z następujących urządzeń:

  1. Serwer muzyczny
  2. Sieciowy przetwornik cyfrowo - analogowy Linn Klimax
  3. Wzmacniacz zbalansowany The Gryphon Diablo
  4. Zestawy głośnikowe Sonus Faber Amati Futura
  5. Okablowanie symetryczne XLR Individual Ultimate (strojone do tego systemu)
  6. Okablowanie głośnikowe Individual Ultimate (strojone do tego systemu)

The Gryphon Antileon
Wyjątkowy Wzmacniacz w Czystej Klasie A

Antileon to gigantyczny wzmacniacz o zawrotnej mocy. Jeśli nie chcesz ani lampy, ani typowego tranzystora to pewnie zastanawiasz się nad tego typu piecem w czystej klasie A. Jak gra? Jak lampa i tranzystor w jednym wyjątkowym urządzeniu. Antielon posiada również możliwość ustawienia procentowego udziału klasy A. Fajny bajer. Po przełączeniu na tryb mieszany 50/50 dochodzi trochę najniższego basu. Dźwięk w tym wariancie zyskuje też dokładniejszy, bardziej konturowy obrys. Dwa światy w jednym urządzeniu. Całkiem nieźle.

The Gryphon Diablo

Diablo to wzmacniacz wybitnie dobry, a wręcz znakomity. Jego brzmienie jest jednak lekko nieokrzesane i zbyt dosadne. Jeszcze jeden krok w tym kierunku i powiedziałbym, że wulgarne. Ale nie: Ktoś stroił ten wzmacniacz bardzo umiejętnie, a pewne nieumiarkowanie było zaplanowane z góry.

Trzeba umiejętnie wpasować go w system i odpowiednio złagodzić jego charakter. Np. stosując odpowiednie okablowanie.

Oba wzmacniacze są świetne i obu można użyć do budowy wspaniale brzmiącego systemu. Tu został wybrany Diablo, ponieważ jest bardziej neutralny, dokładniejszy, ma głębszy bas i jest lepiej zrównoważony.

Sporego Rozmiaru Zestawy Głośnikowe
Sonus Faber Amati Futura

Oczekiwania dotyczące takich zestawów są już naprawdę wysokie. Te kolumny same też są bardzo wymagające. Potrzebny jest znakomity i bardzo wydajny wzmacniacz oraz przynajmniej znośna akustyka.

W innym przypadku pasmo staje się wyraźnie niewysterowane, dynamika słaba, a przestrzeń ograniczona. Nie do końca podobają mi się rownież falujące struny maskownic. Mam przeczucie, że ograniczają skuteczność. Prawdopodobnie w selektywny sposób. Niefajnie.

Głośniki Sonus Faber Amati Futura w odpowiednio skonfigurowanym systemie zagrają porywająco. Jedyne do czego można się ewentualnie przyczepić to mało wyrazista góra i trochę za bardzo dogrzana średnica.

Indywidualny Plan

W trakcie dokładnych i analitycznych odsłuchów, określiłem rzeczywistą postać tonalną systemu. Największą bolączką i ograniczeniem potencjału jakości brzmienia były braki w dynamice, trochę zbyt duża ilość średnicy i rozczarowująco słaba przestrzeń.

Oszacowałem, co można jeszcze osiągnąć i określiłem środki zaradcze. Ustaliliśmy jakie będzie docelowe brzmienie: Mają być słyszalne dźwięki z każdego podzakresu dzięki bardziej liniowej postaci pasma. Ma być mocny i neutralny bas, mniej średnicy, ale o tej samej barwie. Ma być więcej góry i przestrzeni. Ma być wyrazista, ale nadal przyjemna w odbiorze.

Individual
Precyzyjne Strojenie Brzmienia

Podczas precyzyjnych odsłuchów w studio zaprojektowałem zupełnie nowe okablowanie. Dokładnie dopasowane dla osiągnięcia wymaganych rezultatów. Wykonałem je od podstaw w moim warsztacie. Jedyne na świecie, idealnie dopasowane do tego wyjątkowego systemu.

Jak To Jest?
Podsumujmy

Niby dźwięk jest podobny, ale już pierwsze takty zdradzają, że ten nowy porządek jest inny. Scena zarówno poszerzyła się jak i pogłębiła. Doszły kolejne plany wgłąb wydarzenia muzycznego.

Mikrodetali jest wprawdzie trochę więcej, ale nie to się teraz liczy. Nie chodzi o to, że są wyraźnie słyszalne, czy banalnie łatwe do odróżnienia. Stanowią teraz jedność z całym miksem. Są stopione z urokliwą i aksamitną średnicą.

Bas zyskał zarówno dokładniejszy rysunek jak i niższe zejście. Poprawiło się wypełnienie wysokiego basu i przełomu basu i średnicy. Chodzi o częstotliwości, które odpowiedzialne są za tą unikalną i przyjemną kremowość brzmienia. Linearność i idealne zrównoważenie. Teraz nie tylko słychać przynajmniej 30% więcej dźwięków, ale to jest całościowo lepsze.

Góra, poprzez utemperowanie ostrego, środkowego jej podzakresu, stała się bardziej liniowa. Podkreślenie najwyższych słyszalnych częstotliwości pozwoliło uprzestrzennić brzmienie.

Muzyka stała się bardziej swobodna, naturalna i emocjonująca. Bas sięga piekieł, a skala dynamiki nie pozwala na obojętność. Endorfiny wydzielają się teraz w ogromnych ilościach.

Zerwane zostały kolejne zasłony, które zazdrośnie strzegą prawdy o zrealizowanej i uwiecznionej muzyce.

To Niesłychane! Polecam Tutaj ::

Precyzyjnie Strojone Audio :: Individual

Copyright ©  AriniAudio & Individual  od 2009 roku

Prawa Zastrzeżone - Rights Reserved